-
Vilka nummer ska jag ringa om jag behöver hjälp från polis eller räddningstjänst? Hur når jag SOS-alarm utomlands?
10 Januari 2024 -
-
En artikelserie om SOS-alarm & våra andra hjälpnummer – Del 1
SOS-alarm tar emot fler än 8 000 samtal om dagen till nödnumret 112. Två tredjedelar av samtalen gäller riktiga nödsituationer som kräver ett skyndsamt agerande.
I den här tvådelade artikelserien kommer du att få koll på vilka telefonnummer som gäller vid en nödsituation i Sverige och övriga Europa. Du kommer att få viktiga kunskaper som du har nytta av den dagen du tvingas ringa 112, och du får tips om hur du kan öva med dina barn så att även dom vet hur & när dom ska ringa 112 för hjälp.
När ska man ringa 112?
112 ska enbart användas vid akuta nödsituationer där fara för liv, egendom eller miljö kräver snabb hjälp. Genom ett samtal till 112 kan du få hjälp från ambulans, räddningstjänst, polis, flyg-, sjö- & fjällräddning, jourhavande präst eller giftinformation.
Du kan ringa nödnumret 112 dygnet runt från en fast eller mobil telefon. Ditt samtal besvaras av en SOS-operatör vars uppgift är att få ut så mycket information som möjligt för att kunna skicka rätt hjälpresurser till rätt plats. SOS-operatören pratar svenska eller engelska men har möjlighet att ta hjälp av en extern tolk om språkförmedling behövs.
Vad händer i bakgrunden under ett 112-samtal?
Vart ska man ringa om det inte är en nödsituation?
Ibland kan man behöva komma i kontakt med räddningstjänst eller polis även om det inte är en nödsituation, då är det viktigt att inte använda nödnumret 112. Istället ska du använda något av de andra telefonnumren som finns. På så sätt riskerar du inte att försena andra mer tidskritiska räddningsinsatser.
113 13 är ett nationellt informationsnummer
Du kan ringa till informationsnumret 113 13 för att lämna eller få information om allvarliga olyckor och kriser. Tjänsten är tillgänglig dygnet runt, årets alla dagar.
114 14 – Kom i kontakt med polisen när det inte är en akut situation
Ring 114 14 för polisärenden som inte handlar om pågående eller nyligen inträffade brott och händelser. Tjänsten är tillgänglig dygnet runt, årets alla dagar.
1177 – Sjukvårdsupplysning dygnet runt
1177 är ett nationellt telefonnummer för sjukvårdsrådgivning. Tjänsten är tillgänglig dygnet runt, årets alla dagar.
Vem ska jag ringa om situationen kan eskalera till en nödsituation?
Om du misstänker att en situation snabbt kan eskalera till en nödsituation ska du alltid ringa 112.
Vilket nummer ska man ringa om man behöver nå SOS-alarm i ett annat land?
112 är ett europeiskt nödnummer och fungerar i alla europeiska länder. Det betyder att du kan ringa 112 och få lokal hjälp oavsett i vilket europeiskt land du befinner dig. Vid nödfall utanför Europa behöver du själv kolla upp vilket nummer som är aktuellt för just den platsen, här finns en lista på nödnumret i de flesta länder. Tänk på att en del länder har olika nödnummer för olika delar av landet.
Min bil har en automatisk SOS-on call funktion, hur fungerar den?
eCall är ett system som automatiskt kan ringa på hjälp ifall du hamnar i en olycka med din bil. Sensorer i bilen känner av att en olycka har inträffat och systemet kan då automatiskt ringa upp en larmcentral som försöker att ta kontakt med dig. För att hjälp ska kunna skickas ut även om du inte är kontaktbar skickar eCall också viktig information automatiskt till larmcentralen, till exempel var olyckan har inträffat.
Det finns också en knapp i bilen för att manuellt kunna ringa till nödcentralen. Istället för att behöva ta upp telefonen och slå numret räcker det då att trycka på knappen för att komma i kontakt med rätt hjälpresurser.
Hur många samtal till SOS-alarm är falsklarm?
Ungefär en tredjedel av alla samtal till SOS-alarm gäller situationer som inte kräver skyndsam hjälp. Det innebär att flera samtal varje minut tar upp onödig tid från våra larmoperatörer, många av dom är busringningar från barn & ungdomar.
Öva med barnen på att ringa 112 & upplys om konsekvenserna ifall de busringer till SOS-alarm
Att ha regelbundna utrymningsövningar hemma där barnen också får prova på att ringa ett SOS-samtal kan vara livsavgörande vid en brand. Låt barnen ringa till ditt telefonnummer och ställ sedan frågor precis som larmoperatören hade gjort. Prata också med barnen om när man ska ringa 112 & vad konsekvenserna kan bli om man ringer i onödan.
Vad är bra att tänka på när man ringer 112?
I samtalet med SOS-operatören kommer du att få svara på flera frågor. SOS-operatören ställer dem för att kunna larma rätt hjälpresurser till rätt plats.
I del 2 av artikelserien får vi lära oss mer om hur man på bästa sätt genomför ett larmsamtal.
Om Safe@Work
Safe@Work är en utbildningsarrangör som aktivt jobbar för att skapa en säker & trivsam miljö. Varje år hjälper vi tusentals personer att minimera riskerna genom rätt utbildning & rätt utrustning.
Utbildning med fokus på livräddning & Första hjälpen
Safe@Work har några av landets mest kunniga & erfarna kursledare. Instruktörerna har många års erfarenhet både från räddningsuppdrag och som utbildare. På ett pedagogiskt sätt ser dom till att du som kursdeltagare får ta del av livsviktig kunskap anpassad efter just era förkunskaper & förutsättningar.
Exempel på några av alla utbildningarna: