Välj en sida

Stresshantering

Syftet är att säkerställa en arbetsmiljö fri från ohälsa och stress. Vi erbjuder stöd för stresshantering och konkreta tips för att förbättra arbetsmiljön. En harmonisk arbetsplats kännetecknas av en balans mellan arbetskrav och tillgängliga resurser. Det är viktigt att höga krav hanteras på ett sätt som förhindrar överbelastning och stress. Arbetsgivare har ansvar för att skapa förutsättningar som möjliggör en säker och hälsosam arbetsmiljö för sina anställda.

Under vår utbildning fokuserar vi särskilt på viktiga friskhetsfaktorer, såsom effektiv ledarskapskommunikation, möjligheter till återhämtning, tydliga arbetsroller och en stödjande företagskultur. Genom att belysa dessa faktorer ger vi deltagarna verktyg att främja de anställdas välbefinnande och engagemang. Detta leder i sin tur till en positiv arbetsmiljö som gynnar både individen och hela organisationen.

Vad innehåller en kurs i Stresshantering?

Dagen startar med en kort lära-känna-fas för att försöka uppnå en kommunikativ och behaglig miljö. Deltagarna kommer att få presentera sig och tala om sin arbetsplats utan att i första skedet gå in djupare på detaljnivå.

Det är viktigt att hela dagen genomsyras av öppenhet, förtroende och engagemang för att slutresultatet ska bli så bra som möjligt.

Deltagarna kommer att genomgå både teoretiska och praktiska övningar. En del övningar kommer att vara anonyma medan vi i andra övningar delar med oss av våra tankar och erfarenheter. Bland annat kommer vi att utmana deltagarnas komfortzon samt genomföra individuella stressövningar.

Vi kommer även att tala om best ”practice” etc. Deltagaren kommer under dagen att få en ökad förståelse för hur kroppen kan reagera vid plötsligt uppkommen stress liksom vid långvarig stress.

Beroende på kundens önskemål kan en anonym scanning av arbetsmiljön genomföras.

Efter utbildningen i stresshantering

Efter avslutad utbildning/scanning kommer processat material att sammanställas och skickas till arbetsgivaren. I materialet kommer det att framgå vilka eventuella utmaningar som arbetsgivaren har i det systematiska arbetsmiljöarbetet. De mest framträdande utmaningarna redovisas och slutsatser dras i själva analysen. Till analysen kopplas rekommendationer för att skapa förutsättningar till en mer optimal arbetsmiljö.

Målgrupp

Alla medarbetare kan dra nytta av att lära sig hantera stress och arbeta förebyggande för att förbättra sitt välmående och sin prestation. Vår utbildning i stresshantering skräddarsys efter er verksamhets behov och våra pedagogiska kursledare säkerställer att budskapet anpassas för nå ut till varje individ.

Utbildningens innehåll och inriktning kan ni med fördel anpassa i förväg tillsammans med någon av våra erfarna kursledare. Utbildningen kan också delas upp och ha olika fokusområden under dagen för att passa både individuella och organisatoriska mål.

Syfte

En utbildning som hjälper er personal att förebygga och hantera ohälsosam stress kan ge flera fördelar för er organisation, här är några av dom

1. Ökad produktivitet

En hög stressnivå märks oftast genom en försämrad produktivitet och prestation bland medarbetarna. Viktiga egenskaper som koncentrationsförmåga, kreativitet och beslutsamhet försämras gradvis, men kan snabbt återställas om framtida stressfaktorer förebyggs eller åtgärdas i tid.

2. Minskad sjukfrånvaro och personalomsättning

Ohälsosam stress är en av de vanligaste orsakerna till sjukskrivningar och utbrändhet. Genom att investera i stressförebyggande åtgärder minskar risken för långtidssjukskrivningar och ohälsa bland er personal. Det bidrar också till er förmåga att behålla kompetent personal och minskar kostnader för rekrytering och onboarding av nya medarbetare.

3. Förbättrad arbetsmiljö

När medarbetarna känner sig mindre stressade och mer kapabla att hantera påfrestningar, förbättras den psykosociala arbetsmiljön. Detta skapar en positiv och stödjande kultur som främjar samarbete och trivsel. Genom att investera i en god arbetsmiljö visar ni att ni värnar om era anställda, vilket attraherar både kompetent personal och nöjda kunder – en vinst för både varumärket och ekonomin.

4. Välmående och engagerad personal

Att investera i era medarbetares välmående är ett av dom mest effektiva sätten att stärka både lojalitet och egangemang bland såväl peronsal som kunder. Genom att bygga ett varumärke som era medarbetare kan känna sig trygga och stolta att representera har ni tagit ett stort steg på vägen mot ett långsiktigt välmående företag.  

Kursinformation

  • Kursplats: Hela Sverige – Utbildningen kan även levereras utomlands
  • Tidsåtgång: 8 timmar
  • Uppfyller Arbetsmiljöverkets krav & riktlinjer
  • Tillgängliga språk: Svenska & engelska
  • Pris: Offereras

Referenskunder & beställarcitat

Vi som jobbar på Safe@Work tillhör ett relativt nystartat företag med en affärsidé som passar bäst för långsiktiga och ansvarstagande företag. Vi förstår att Safe@Works unga ålder kan skapa en tveksamhet kring vår långsiktiga stabilitet & erfarenhet. Vi hoppas att vi trots företagets korta existens kan trygga dig genom våra kundlöftensociala insatsermiljö-engagemangmarknadsledande tjänster, & kvalificerade samarbeten.

Vill du läsa mer om de organisationer och myndigheter som redan har gett oss förtroendet att leverera utbildning och andra säkerhetshöjande tjänster?

{

Hur väl uppfyllde leveransen dina förväntningar?
”Mycket nöjd”
Hur skulle du betygsätta din helhetsupplevelse med oss på Safe@Work?
”10/10”
Skulle du rekommendera Safe@Work till andra företag med liknande utbildningsbehov?
”Ja”
Berätta gärna varför!
”Snabb återkoppling, enkel hantering och lite förberedelsetid.”

5
Hanna Järnmark, HR-specialist
{

”Det har varit ett nöje att samarbeta med er och ni är lyhörda för våra synpunkter o önskemål.

Era kurser som vi tagit del av är proffsigt utformade och berör på djupet deltagarna samt ger värdefulla insikter om vad och hur man skall tänka på för att bli en säker bilförare både för sig själv och andra i trafiken.”

 

 

5
Tony Ohlsson
{

”Jag anser att safe@work har med sin yrkesskicklighet levererat väl anpassade utbildningar och skapat lektioner på ett tydligt, varierande och pedagogiskt sätt utifrån de krav vi ställt.”

– Anna A Groth, Tullinspektör & Trafikinstruktör på Tullverket

5
– Anna A Groth, Tullinspektör & Trafikinstruktör
{

Skulle du rekommendera Safe@Work till andra företag med liknande utbildningsbehov?
”Ja”
Berätta gärna varför!
”Det har varit mycket bra utbildningar där alla våra förare har varit extremt nöjda med kursdagarna. Från min sida som beställare och som har varit i kontakt med Safe@work och Daniel så har det varit väldigt uppskattat. Han är en stjärna med otroligt tålamod, flexibilitet och serviceminded. Det har varit otroligt enkelt för mig som beställare att lägga upp bokningarna och vi har fått så bra service! STORT TACK TILL DANIEL LUNDBERG!”

5
Jenny Molander
{

Skulle du rekommendera Safe@Work till andra företag med liknande utbildningsbehov?
”Ja”

Berätta gärna varför:
”Bra utbildare, genomtänkt material och relevanta praktiska övningar”

Hur troligt är det att du skulle välja Safe@Work vid liknande utbildning i framtiden?
”Mycket troligt”

Vad kan vi ändra för att göra din upplevelse hos oss bättre?
”Nöjd med upplägget, ser fram emot e-learning som fortbildning/repetition.”

5
Rolf Skoog
{

Hur väl uppfyllde leveransen dina förväntningar?
”Mycket bra”

Skulle du rekommendera Safe@Work till andra företag med liknande utbildningsbehov?
”Ja”

Berätta gärna varför!
Jag har bara fått positiv återkoppling från mina medarbetare som har varit hos er och kommer själv ihåg att det var bra för flera år sedan också när jag var hos er med ett annat företag.

5
Michaela Honkakumpu - Trafikledningschef
{

If you don’t mind, please describe your experience with us at Safe@Work:
”The whole of our team had a great experience having a tailor made driving course with Safe@work. Our needs were taken into account and the friendly and professional instructors did a great job making the training day fun, educational and memorable. We are also grateful for the instructors’ flexibility and allow us to practice and finish the last exercise for an extra half hour.”

How likely are you to choose Safe@Work for similar education in the future?
”Very likely”

We would love to hear why!
”Safe@work instructors prepared a course for us based on our requests, hence the course day was relevant and perfectly covered the things we wanted to learn about.”

5
Gaia Banelyte
{

Hur skulle du betygsätta din helhetsupplevelse hos oss på Safe@Work?
”10/10”
Beskriv gärna din upplevelse av utbildningsleveransen.
”De som deltog i Safety driving aktiviteten berättade att de var supernöjda och som beställare tycker jag också att det varit en strukturerad process från er sida där ni alltid följt upp och varit öppna när jag har behövt göra ändringar i bokningen.”

5
Frida Wihlborg
{

Webbutbildningarna via Safeatwork har varit bra och smidiga för oss att genomföra. Kurserna har dessutom varit perfekta att gå när vi för tillfället befinner oss i en pandemi.

Utbildningarna Ecodrive och Trafiksäkerhet har haft ett bra innehåll och hög kvalitet. Vi kan varmt rekommendera Safeatwork till andra.

5
Sofie Edström
{

Varför skulle du rekommendera Safe@Work till andra?
”Hög service och stor lyhördhet. Mycket av det praktiska som var skönt att slippa rodda med själv, när upplägg och innehåll väl var klart. Och datum:) Bra arrangerat under kursdagen, smidigt och enkelt. Bara att delta. Bra ordnat med fika, mat etc. Inget som saknades. Mycket nöjd.”

Beskriv gärna din upplevelse av utbildningsleveransen.
”Enkelt, säkert och professionellt.”

5
Emma Rengbo
{

Unionen Östra Sörmland/Gotland har haft ett långt och givande samarbete med Safe@work. Tidigare främst genom praktisk bilsäkerhet, men på senare år har vi inkluderat ett vidare helhetskoncept med bl a egen trafiksäkerhetspolicy.

Med all det professionella stöd som Safe@work kunnat leverera vet jag att våra befintliga medarbetare kan ha en kontinuerlig kompetensutveckling, samt att nyanställda snabbt kan få den säkerhetsmedvetenhet som vi krävs för att framföra bil i tjänst.

En fördel med Safe@work är just att de kan erbjuda så väl bra delmoment som helhetslösningar i allt från digital utbildning till fysisk säkerhetsutrustning.

5
Henrik Bjugård
{

We at IKEA Workspaces had the great pleasure of spending two full days with Daniel. Listening, workshopping, doing exercises and learning all about ergonomics and why we all work the way we do. He gave us many insights and opened up a “new” way to approach the subject. Daniel shared his knowledge in a fun, humble and human manner. I would absolutely recommend him to everyone – as we all need to know more about this important subject.

5
Jeanette Buschow