• Utryckningskörning – Del 4 – Den första blåljuskörningen

    26 September 2019
  • Utryckningskörning - Del 4 - Min första blåljuskörning
  • Del 4 – Min första blåljuskörning – En berättelse från en mångårig utryckningsförare

    Ett antal utvalda yrkesgrupper har fått unika möjligheter att göra undantag från delar av den trafiklagstiftning som annars gäller oss alla. De här undantagen får enbart tillämpas vid speciella situationer och ställer höga krav på både fordon och förare. Undantagen styrs i Trafikförordningens 11:e kapitel och körningen där undantagen tillämpas kallas i vardagligt tal för blåljuskörning eller utryckningskörning.

    En artikelserie om blåljuskörning & utryckningsförare – Del 4

    I den här artikelserien kommer vi bland mycket annat att berätta mer om vad utryckningskörning innebär, vem som får köra med blåljus och svara på vad en utryckningsförare får och inte får göra. Vi kommer också få tal del av upplevelsen hos en nybliven utryckningsförare på väg mot en brand.

    Läs om vad blåljuskörning & uppdraget som utryckningsförare innebär i första delen av denna artikelserie om utryckningskörning & utryckningsförare.

    Min första körning under utryckning

    Jag hade snart jobbat två år som brandman hos den första räddningstjänst jag arbetade för. Jag var fortfarande vikare och naturligtvis sugen på att visa framfötterna. Som hos de flesta räddningstjänsterna så fanns det ett behov av att ny personal ska samla på sig fler kompetenser för att kunna fylla flera olika positioner i gruppen.

    När jag hade gått igenom räddningsverkets gamla ”Fri väg”-utbildning så dröjde det inte länge innan jag fick frågan om jag kände mig redo för att vara chaufför. Jag varken ville eller kunde säga nej. Och varför skulle jag? Jag tyckte själv att jag var en rätt så duktig chaufför. Även om jag inte kört mycket lastbil så hade mitt sommarjobb som lastbilschaffis gjort att jag hade mer erfarenhet än dom flesta vikarier omkring mig. Jag behövde bara vänta ett par pass innan jag fick slå på blåljusen för första gången. Larmet gällde en brand i byggnad och jag var placerad som tankbilschaufför. Jag var supertaggad!

    I del 2 kan du läsa mer om hur angelägenhetsgraderna styrs vid en utryckningskörning.

    Oförutsedda händelser försvårar uppgiften

    Men första motgången kom snabbt, GPS:en i tankbilen fungerade inte och jag hade inte en aning om jag skulle ta höger eller vänster utifrån brandstationen. Jag försökte få fram adressen på telefonen men när jag såg släckbilen åka tänkte jag att jag följer dom istället. Det är dock väldigt svårt att hålla jämn takt med en modern släckbil i en 20 tons tankbil och när vi körde upp på en motorväg tappade jag dom för resten av resan. Jag kände nu en tsunami av stress skölja över mig. Jag var tvungen att få fram färdvägen, så jag plockade fram telefonen för att ta hjälp av Google Maps. Jag hade ju nästan fyllt i adressen innan jag lämnade stationen, så jag tänkte att det inte skulle ta så lång tid….

    Close call – Konsekvenserna kunde blivit ödesdigra

    Under kanske 30 sek var jag allvarligt distraherad och precis när telefonen började ge mig instruktioner om hur länge jag skulle fortsätta på motorvägen, svängde en bil ut framför mig. Både jag och bromsarna skrek och sekunden senare hängde jag på starkhornet samtidigt som jag kände att stressen byttes ut mot ilska. Hur kunde bilisten svänga ut framför mig? Såg dom inte att det kom en stor tankbil med blåljus?! Resten av resan kommer jag inte ihåg mycket av. Jag minns att jag var väldigt arg på bilisten och att när jag skulle stanna vid branden skakade mina ben så mycket att jag knappt fick ner bromsen.

    Hur hade situationen kunnat undvikas?

    Jag var illa förberedd på uppgiften jag hade blivit tilldelad. Även om jag kunde köra lastbil så hade det inte förberett mig för den situation som jag plötsligt hamnade i. En duktig utryckningschaufför kan så mycket mer än att ratta sitt fordon och köra fort. En duktig utryckningschaufför förbereder sig för sin färd innan den lämnar stationen, den undviker att bli distraherad, den förstår att andra gör fel och den har ödmjukhet mot sin egen förmåga.

    Summering:

    Utryckningsförare utgör en otroligt viktig samhällsuppgift och samhället måste stödja förarna genom att skapa rätt förutsättningar. Konsekvenserna av ett felbeslut från en orutinerad förare kan bli ödesdigra med både dödsfall & stora egendomsskador som följd. Genom att säkerställa en grundläggande kunskapsnivå hos alla befintliga och blivande utryckningsförare kan riskerna för ett felbeslut åtminstone minimeras. En utbildning som både syftar till en ökad riskmedvetenhet och som ger nödvändig kunskap om de lagar och regler som gäller vid utryckningskörning bör därför vara ett skallkrav.

    Läs mer om dagens utbildningskrav på utryckningsförare i den tredje delen av denna artikelserie om utryckningskörning & utryckningsförare.

    Claes Pekkala

    Medskribent till denna artikelserie i 4 delar och föraren av tankbilen på utryckning är Claes Pekkala. Mångårig utryckningsförare och flitig förespråkare av höjda kompetenskrav för utryckningsförare.

    Om Safe@Work

    Safe@Work är en rikstäckande utbildningsarrangör med trafiksäkerhet och bilkörning som expertisområde. Genom åren har vi utbildat många olika yrkesgrupper i säker körning, både i Sverige och utomlands. Vi utbildar bland annat förare av utryckningsfordon, skalskyddade diplomatfordon, fångtransporter & förare av vanliga tjänstebilar.

    Safe@Works Utryckningsförarutbildning

    Safe@Work har samlat några av landets ledande experter inom utbildning och pedagogik för utryckningsförare, tillsammans har vi tagit fram flera olika kvalitetssäkrade utbildningar för nya och befintliga utryckningsförare.

    Utbildningsutbudet för utryckningsförare sträcker sig från webbaserad grundutbildning/repetition till flera dagars lärarledd utbildning med praktik både på trafikövningsplats och ute på väg. Vi har stor vana att skräddarsy utbildningsupplägg åt blåljusorganisationer och tar gärna fram ett förslag baserat på era förutsättningar och befintliga utbildningsnivå.